מצה זו שאנו אוכלים, על שום מה? | חב''ד שעל אתר > על הפרק 22

חב''ד שעל אתר > על הפרק > מצה זו שאנו אוכלים, על שום מה?

מצה זו שאנו אוכלים, על שום מה?

COW

אמנם הטעם הפשוט לאכילת מצה מבואר בהגדה: "על שום שלא הספיק בצקת של אבותינו להחמיץ", אולם, הדקדוק הקפדני בשמירת המצה מחימוץ והאיסור החמור של "חמץ - בפסח" מורים שיש ב"מצה שמורה" הרבה יותר מ"סתם מזכרת".

בזוהר נקראת המצה "מיכלא דמהימנותא" (=מאכל האמונה) ונשאלת השאלה: מצה זו שכל הרכבה : קמח ומים, במה נעלית היא יותר מן החמץ, בעל אותו הרכב, והוא, החמץ, נחשב לכח שלילי?

הסבר פנימי-מעמיק בנדון, אנו מוצאים בספרות החסידית: החמץ "תופח" - סמל היוהרה וההתנשאות, וכידוע, הגאווה - אם כל חטא.

ואילו המצה ה"שטוחה" - סמל הצניעות והענווה שבהתבטלות.

כל זמן שהאדם אינו מצליח לבער מלבו את הישות והגאווה העצמית - עודנו ב"מצרים" - מלשון: מיצר וגבול, כבול לטבעו האנושי המוגבל, מבלי יכולת להתעלות עצמית, משהגיע אדם להכרה עליונה בגדלות הבורא ובאפסות היוהרה וההתנשאות המפריעה לנשמתו להגיע להתבטלות אל ה"אין סוף" - אזי, הגיע ל"יציאת מצרים" - נפשית, ל"חירות" אמיתית, אין הוא "משועבד" לאינסטינקטים של יצרו, הוא "חופשי" להחליט למלא את תפקידו ושליחותו העליונה כיהודי ולהתעלות על עצמו.

קיומה המעשי-פיזי של מצוות ביעור חמץ ואכילת מצה - סגולתן להחדיר בנפשנו את ההתבטלות שבאמונה. ולשרש מקרבנו את הישות והגאווה. שורש הרע, שהרי גם "משהו" של "חמץ" - גאווה, נותן טעם לפגם, גם באדם חכם ומלא במידות ומעשים טובים.

וכמשל עקרת הבית שהכינה "קישקע" (מעיים) ממולאים בקמח, שומן, תבלינים וכל המטעמים - אך שכחה לנקות את המעיים...

לכן, מן הראוי שבכל בית יהודי תהיה לפחות ב"ליל הסדר" מצה "שמורה" עגולה – סמל האמונה המקפת הכל, וכעיגול שאין לו התחלה וסוף, כל האמונה - למעלה ממגבלות ההיגיון, האינסופיות - כדי לקיים מצוות אכילת מצה בהידור - מצוה אשר תביא ודאי לחיזיון האמונה. שבזכותה נגאלו אבותנו ממצרים  "בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל" - בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

שלח תגובה הדפסה שלח לחבר שתף